God hygiejne - Ren Rutine

Gør god hygiejne til Ren Rutine

Der er fem gode råd, som kan hjælpe jer med at gøre god hygiejne til ren rutine i jeres hverdag.
Nederst finder i "Forældre Pjecen" med en række konkrete gode råd til, hvordan I holder fast i en god hygiejne, så vi i fællesskab kan undgå rigtig mange smitsomme sygdomme.

God hygiejne forebygger nemlig mange andre sygdomme end COVID-19.

God hygiejne kan forebygge en lang række smitsomme sygdomme blandt børn og voksne.

Følgende sygdomme kan med god hygiejne forebygges:

• Forkølelse

6. Udslæt

7. Almene symptomer som træthed, ømhed i kroppen og kvalme

8. Løbenæse i sammenhæng med andre symptomer*

* Hvis man kun har løbenæse og ellers føler sig frisk, er der ikke grund til at blive hjemme. Det samme gælder, hvis man har løbenæse/hoste og kendt allergi eller astma.

Illustration af barn med Feber, "Feber ! Hva´Så?" Feber er i sig selv ikke grund til bekymring. Temperaturens højde er i sig selv ikke bekymrende. Feberens varighed er i sig selv heller ikke bekymrende. Det er Normalt at appetitten er nedsat. Det er helt normalt at dit barn trækker vejret hurtigere ved Feber. Det er normalt at et barn med feber sover mere, men når dit barn er vågent, skal kontakten være god. Set er vigtigt at dit barn får nok at drikke. Server gerne sodavand, saftevand, juice eller sodavandsis for at få nok væske. Det vigtige er at væsken indeholder sukker så dit barn får noget energi. Hold øje med at dit barn tisser da det indikere om det får nok væske. Er vejrtrækningen besværet, så kontakt din læge. Feber? Så husk: Kontakt, Væske, Vejrtrækning. Er du i tvivl, så kontakt din læge.

JSTH/29/03/23